* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
5.07 MB | |
2010-01-26 09:08:26 | |
Nyilvános 1185 | 4880 | Rövid leírás | Teljes leírás (350.93 KB) | Zalai Közlöny 1899. 035-039. szám szeptember Zalai Közlöny Hetenkint egyszer, szombaton megjelenő vegyes tartalmú hetilap 38. évfolyam A következő szöveg a folyóiratból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: NAGYKANIZSA, 1899. szeptember hó 2-án. 35-ik szám. Et&fizetfti fir: Ecész évre . . . S írt — kr Fél ^rre . . . . 2 írt í-0 kr. Nejrjvd^re . . 1 írt 25 kr. Egyes szám 10 kr. HIRDETÉSEK 5 liisálios prtitsorhan 7, masoit\'rnr G, s minden további Korért 5 kr NY1 LTTÉ R B E N petit soron kí-nt 10 kréti Tétetnek fel. Kincstári illeték minden rgyei hinletéíért 30 kr. fizetendő. i XXXVIII. évfolyam. A lap szellemi részét illető mio-den közlemény a felelős szerkesztő nevére, az inyani részt illetS közlemények pedig a kiadó nevére címzetten Natrj-Kanl/sára bérmentve intézendük. Bérmen tétlen levelek nem fogad-*" tatnak e!. Kéziratok vissza nem küldetnek. részvény-társaság," „nagy-kanizsai és nőegylet,* „u -kanizsai izr. jótékony A nagy-kanizsai „Ipar-Testület,3 „a nagy-kanizsai Takarékpénztár részvény-társaság,0 a „Kotori takarékpénztár a galamboki önkéntes tűzoltó" egylet," a .nagy kanizsai kisdednevelő egyesület,* a „nagy-kanizsai tanítói járáskör,* a „nagy-kanizsai keresztény jótékony nőegylet," „szegények tápintézete,* a „katonai hadastyán egylet," a .soproni kereskedelmi iparkamara," nagy-kanizsai külválasztmányának hivatalos lapja. HETENKINT EGYSZER, SZOMBATON MEGJELENŐ VEGYES TARTALMÚ HETILAP. A tanév kezdetén. Nagy-Kanizsa, 1S0Í). nirpt. 1-én. ÖSngttik az iskolák kapuit, bebocsátást kér sok ezer fiu és leány. Az iskolai év kezdete újra beköszöntött. Szülők, gyermekek, tanitók és tauárok az ország minden vidékéről s messze tájakról hazasereglenek. Vége van a vakációnak. Helyét elfoglalni siet mindenki. De be is tölti-e egyúttal mindenki azt a helyet, melyet elfoglal? A szülő azt mondja, hogy a tanár és tani tó urák nem valók arra a helyre, a melyet elfoglalnak, a tanítói és tanári kar pedig nincsen megelégedve a tanuló ifjúsággal s még kevésbé a szülőkkel. Mit várjon már most a társadalom attól a.generációtól, a melynek a szülei és pedagógusai ily gyönyörű harmóniában kezelik a serdülő ifjúságot? Tndjuk, hogy a legjobban felszerelt iskolákéban s a legtökéletesebb tantervek mellett is*" kárba Vész minden fáradság. és hiábavaló a sok költség, ha ném rendelkezünk oly tanerők fölött, akik terveit és intencióit tudással és ügybuzgalommal a gyakorlatban keresztül viszik. Ez irányban már javult a helyzet. A tanárképzést célzó reform egyik - becses tendenciáját abban látjuk, hogy a tanárjelöltek a jövőben nem lesznek annyira magokra hagyatva, mint voltak a múltban. A vezető tanárok ezentúl közvetlenebb, hogy ugy mondjuk atyaibb módon fognak befolyást gyakorolni a tanárjelöltekre. Eddig a tanárjelölt teljesen magára volt hagyatva, tanult amit és amikor akart, ahogy éppen neki tetszett Az egyetem tudós tanárai nem igen törődtek a szegény filozopterek- kel. Ha kollokváltak, ha vizsgáztak, az is jó volt, ha pedig elzüllöttek, hát bizony azzal sem törődött senki sem. Nem csoda, hogy a vezető tanároknak ez a közönye és részvétlensége, valamint a létért váló küzdelem nehéz gondjai lassankint kiöltek a fiatal tanár szivéből minden érzést és idealizmust A. tanárok fizetése sem valami fényes. Mindez csak jobban és jobban megkeményítette azt a kérges réteget, mely évek hosszú során a középiskolai tanár szive körül képződött. Az ilyen elkérgesedett, szívű tanár pedig hogy is lehetne jó nevelője, oktatója a reá bízott növendékeknek. És a szülök! Erről jobb nem is beszélni. Igen ritka az a családi tűzhely, ahol a serdülő gyermek tisztességtudást, kötelességérzetet és becsületességet tanulhatna szüleitől, s azoktól, akikkel naponta ... |