* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
3.27 MB | |
2010-01-29 15:40:32 | |
![]() | |||||||
Nyilvános ![]() 1345 | 5520 | Rövid leírás | Teljes leírás (207.43 KB) | Zala-Somogyi Közlöny 1866. 014-016. szám június Zala-Somogyi Közlöny Ismeretterjesztő lap szépirodalom, kereskedelem, ipar, gazdászat, tudomány és művészet köréből A somogymegyei gazdasági egyesület hivatalos lapja 5. évfolyam A következő szöveg az újságból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: Ismeretterjesztő lap szépirodalom, kereskedelem, ipar, gazdászat, tudomány és művészet köréből, somogymegyei gazdasági egyesület hivatalos ..lapja, Minden hó l-í. :¦ . és SO-bÁn Sserbehstöl iradu t- iadd hivatal: WAJDITS JÓZSEF könyrkereíkedésóben. Előfizetési föltételek : 1 Helvben Itáxhot bordiasal i\'-h vidélui- postán küld™ Ekísi ím: -. - 5 fn. — tf. Ffl íttc ¦ S , — . Éynepyedre 1 .50 „ \\ iüt hasábon peÜUiirrrt 1-niOr 7 kf., !S»r 1 /\'s minden t-rrábhí bfikuiáVTl 5 tf. A ,N?1lt téreo- rpj petIt fior bclliUitósL dija 10 Lr. NépnöY9ldóinJic) hiányai tantárgyak tekintetében. Ha ama tantárgyakat, vagy jobban mondva: képeséin, nevelési eszközöltet, anyagokat, melyek által népnöveldé-inkben a -népnevelők a reájok bizott gyenge, fejletlen, szóval tökéletlen ember csemetéket tökályeibiteni, művelni tartósnak, —¦ némi figyelemmel kisór-jtik: legott szemeink elé tűnnek ama borzasztó üregek, melyek azok között" tátonganak. Mindenki tudja, hogy a népnöveldei kia polgárban négyféle erö szendereg — négyféle erők várják a népnevelő hatalmas^ de nzért óvatosan ismétlendö szavait: ^Keljetek! ébred-jetek!" Az sem titok egy képeidéi tanár vagy akármely nevelésbarAt előtt sem, épen ugy, mint e borok ir<5ja előtt nem, hogy neveléstanok, képezdei előadások, írott és élo szó — szakadatlanul a menny -dörgő ara vak kai öaahangad neve-1 &%% hi^eteíí&w^-.aUrgstmak, asoz.; olyan\' nVy^^^nióly az imént emiitett négyffltfjfiKV >- a testi, elmebeli, érző _ és vágyerőket (tea\'tet, elmét, szivet és akaratot) oly mértékben, a egymáshoz képest oly arányban fejleszsze s képezze, miszerint a gyermekből idővel, Baját köréhez lépest, lehető Iegtökó-lyesb ember váíhassák, vagyis: testileg a lelkileg, mennyire sorsa engedi, mii-veit**) s boldog ember lehessen. Már kérdem: ha népnöveléseínkben nem adatnak elő mindazon tárgyak, m elyB^Tj-fönaebb-érín Cett né gy fél e e rő k -mindegyikének tökélyesbitéséro lényeges befolyással lennének, s melyek nélkül ama erőket épen nem képezhetni, — hogy lehet.akkor úgynevezett elemi iskoláink kis bajnokainak öszhangzó neveléséről, mint lett dologról, mint ténvről beszélni? És —, fájdalom — mégis ugy vau. Avagy,,hogy jelenleg csak egy két tárgyra szorítkoztam, — egészség- és Yiér-SserU gyógy-tánnak, illendőaégtsn-nak rövid jogtannak Van-e csak hite is népnüveldéinkben? Pedig, hogy ezen tantárgyak minden emberi képzettségnek, és igy a népnö-veldékből kikerülendő többé legna-gyobbrésat más képző-helyekre, ísko-HkAía; be sem tekintendő növendékek képzettoégének is, szükséges kiegészítő részeit alkotják, — _pnnan kitetszik, mivel egészségtelen, népszerű gyógymódok ismerete nélkül aa illetők test-épsége, egészsége\' folyvást vészedéi era- ¦) Eddig nom igen Tagy &pvu »om" használt kife-josáa *— \'sn4p iskolák V IielyvEát, da a moly ennél (a i a; HaJplahaLk\';> es4aal} eokkal hclyasobb, mert, ougjar éó — mi íSduloff — Ürgéit ejjií ara mind értelmeri, \'•¦) \' UflVeltsi ff alAtt B|B ipán sok tndomAnjt írtönii bSV bo m*<2bftn Jiom fi JöQTelt»ígTo; hvxom osafc tadtkaigrfl Toaettici: ás irtjSk « emberi orűk fiashangsA,, 4«rraéfiBatfink o kflrfllmitoyeinkkn! mcg«-gyeaí Uhatö\'lagKásTatib iépaeitaígit. Tehát tnQvel^ «mb«r Isiiéi\' áMuf&\'öailjír ll; mig a legnaffjobti tad&fi-flSapán tS*HO*Bya malkit, maraltaécí «rmpotit-bit nagyon faragatlan, ni&radluit. nek van kitéve, sői gyakran életük forog veszélybe... |